TYTANI BIZNESU Z TECHNIKUM EKONOMICZNEGO W DĘBLINIE
Wzorem lat ubiegłych, również w tym roku szkolnym uczniowie Technikum Ekonomicznego z Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Marii Dąbrowskiej brali udział w programie edukacyjnym „Zarządzanie Firmą”, który kierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju.

Organizuje go Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości w Warszawie. Realizowany jest on w oparciu o komputerową  symulację wirtualnych firm konkurujących ze sobą „JA TITAN”. W trakcie anglojęzycznej gry uczniowie zdobywają oraz weryfikują wiedzę biznesową z różnych obszarów funkcjonowania firmy bez ponoszenia ryzyka, które towarzyszy decyzjom w rzeczywistości rynkowej. Ćwiczą i rozwijają wiedzę z zakresu: zarządzania strategicznego, myślenia analitycznego, analizy finansowej, podejmowania decyzji.

Swoje wiadomości i nabyte umiejętności 14 uczniów tworząc 7 zespołów (wirtualnych firm) miało możliwość sprawdzić w Ogólnopolskim Konkursie Zarządzania Firmą „JA TITAN 2014”. Do gry przystąpiło 1125 drużyn z całej Polski. Składała się ona z IV rund, które przebiegały w różnych warunkach ekonomicznych (recesja, inflacja, wzrost gospodarczy, równowaga rynkowa). Do półfinału zakwalifikowało się tylko 96 drużyn, w tym trzy z naszej szkoły. Ten niekwestionowany sukces należał do Ilony Kardas (IV TE) i Agnieszki Kucułymy (I TE), Daniela Łukaszewicza (IV TE) i Sebastiana Ochnickiego (II TE) oraz Mateusza Szczodrego (II TE) i Patryka Gano (II TE). Opiekunem uczniów była Mariola Sulima, której rola polegała przede wszystkim na konsultacjach i organizacji forum wymiany uwag między uczniami.

Oto kilka słów, które chciała nam przekazać p. Mariola Sulima.

„Dzięki prowadzeniu wirtualnej firmy uczniowie mają możliwość przekonania się, jaki wpływ na decyzje firmy mają sygnały z otoczenia gospodarczego (inflacja, podatki, bezrobocie, stopy procentowe). Podejmując w zespołach wspólne decyzje, uczą się współpracy, dochodzenia do porozumienia w przypadku różnicy zdań, a także trafnego argumentowania. Zdobywają wiedzę, rozwijają umiejętności przydatne w przyszłym życiu zawodowym. przygotowując się do konkursu uczniowie rozegrali w sumie 112 gier przy 22 zarejestrowanych firmach. Dzięki tak ogromnemu zaangażowaniu uzyskałam tytuł najbardziej aktywnego nauczyciela i zostałam zaproszona do wzięcia udziału w finale, który będzie miał miejsce w Warszawie. To dla mnie ogromne wyróżnienie. Zyskałam je dzięki pracy i wysiłkom moich uczniów”.

Swoje pozytywne odczucia chcieli przedstawić również uczniowie-uczestnicy „JA  TYTAN”.

„Brałem udział w rozgrywkach „Ja Titan” po raz drugi. W poprzednim roku niestety nie udało  mi się zajść zbyt wysoko, ale w tym roku zakwalifikowałem się do półfinałów. Na początku nie podszedłem do tego zbyt ambitnie, ale tym razem postanowiłem zgłębić tajniki tej gry. Wiele ćwiczeń pozwoliło mi dowiedzieć się, że to nie tylko zabawa i rywalizacja, ale także nauka. Dzięki prawidłowej analizie rynku, obserwacji konkurencji i odpowiedniej modyfikacji produktu staramy się podejmować racjonalne decyzje, które wyniosą nas na sam szczyt. Możemy dowiedzieć się wiele o działaniu firm w otaczającym nas świecie, a te informacje mogą nam pomóc kiedyś w przyszłości. Uważam, że każdy ekonomista powinien choć raz spróbować zagrać w „Ja Titan”. W przyszłym roku również zamierzam wziąć udział w rozgrywkach i zajść jeszcze dalej.”

Mateusz Szczodry, kl. II TE

„Uczestnictwo w konkursie było dla mnie ciekawym i interesującym doświadczeniem. Poszerzyłam swoje umiejętności w zakresie ekonomii. Gra „Ja Titan” jest połączeniem zabawy z nauką dzięki czemu godziny spędzane na ćwiczeniach mijały bardzo szybko i w dobrym nastroju. Mimo, że nie udało się nam przejść do finału to i tak uważam, że daleko zaszliśmy. Niestety był to ostatni rok, w którym mogłam uczestniczyć w grze symulacyjnej „Ja Titan” ale zachęcam innych, aby brali w niej udział w następnych latach, gdyż jest to ciekawa przygoda oraz połączenie przyjemnego z pożytecznym.”

Ilona Kardas, kl. IV TE

„Udział w konkursie nauczył mnie, że nie zawsze najważniejsze jest zwycięstwo. Tygodnie przygotowań i ciężkiej pracy były warte doświadczenia i wiedzy, jaką zdobyłem. Titan to nie tylko gra, to próba charakteru, umiejętności działania pod wpływem emocji i presją czasu.”

Daniel Łukasiewicz, kl. IV TE